آخرین دستاوردها
خانه - دستاوردها و اختراعات - پژوهشگران ایرانی موفق به ساخت حامل‌های دارویی با نانو میله‌های طلا شدند

پژوهشگران ایرانی موفق به ساخت حامل‌های دارویی با نانو میله‌های طلا شدند

به گزارش ایران توانا به نقل از ایسنا، دکتر سوده سادات سجادی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای‏ و محقق این طرح در این باره اظهار کرد: خواص منحصربفرد نانو میله‌های طلا نظیر سهولت تولید، خواص نوری و زیست سازگاری، آن‌ها را به گزینه مناسبی جهت کاربرد در تصویربرداری‌های مولکولی و حمل داروها تبدیل می‌کند.

وی افزود: در این کار نانو حامل‌هایی از جنس نانو میله‌های طلا با پوشش پلیمر پلی‌اتیلن‌گلیکول (PEG) و نشاندار شده با ایزوتوپ ید ۱۳۱ تولید شد و توزیع بافتی آن در بدن مورد مطالعه قرار گرفت. این محصول در صنایع پزشکی بویژه تصویربرداری درون بدن موجود زنده و درمان بیماری‌هایی نظیر تومورها کاربرد دارد. سجادی تصریح کرد: نتایج حاکی از آن بود که این نانو حامل تا مدت زمان زیادی از دفع توسط سیستم دفاعی کبد، طحال و مغز استخوان در امان مانده و نسبت به نانوساختارهای دیگر به مدت بیشتری در جریان خون و بافت‌های مرتبط با آن از قبیل قلب و ریه باقی می‌ماند.

وی یادآور شد: نانو میله‌های اصلاح شده در این طرح، بدون نیاز به هیچ گروه عاملی با ید ۱۳۱ نشاندار می‌شوند که از مزیت‌های دیگر این محصول به شمار می‌رود. دلیل این امر میل ترکیب بالای ید در اتصال با سطح نانو میله‌های طلاست. محقق طرح گفت: با توجه به در دسترس بودن روش‌های بسیار حساس برای ردیابی رادیو ایزوتوپ‌ها با پوشش نانو ذرات در بدن انتظار می‌رود با ترکیب نانو میله‌ها با ایزوتوپ ید ۱۳۱ که عمدتاً برای تصویربرداری و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، منجر به ایجاد و توسعه سیستم‌های درمانی و تصویربرداری هدفمند شود. علاوه‌ بر‌این وجود همزمان ویژگی قدرت درمانی تابشی و فتوگرمایی در این محصول، آن را به گزینه مناسبی به عنوان یک عامل درمانی مفید تبدیل می‌کند.

به گفته‌ سجادی، این محققان هم اکنون به دنبال تولید نانو ذرات طلا با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف و نشاندارسازی آن‌ها با دیگر رادیو نوکلوئیدها و ارزیابی توزیع بافتی نانو ذرات نشاندار شده هستند. وی در ادامه افزود: نانو میله‌های طلا تقریباً خنثی هستند، در حالی که نانو ذرات کروی دارای بار منفی هستند. بار منفی و نیز نوع ساختار، موجب تجمع کمتر نانو ذرات کروی نسبت به نانو میله‌ها در تومورها می‌شود. از طرف دیگر نانو ذرات و ساختارهای ماکرومولکولی که بار منفی دارند، به سرعت از جریان خون زدوده می‌شود.

سجادی تصریح کرد: بنابراین، نانومیله‌های طلا با ترکیب ویژگی‌های زمان گردش در خون طولانی و نفوذپذیری بالاتر در مکان تومور، گزینه مناسبی جهت انجام آزمایش‌های تشخیص تومور هستند. از طرفی، با اصلاح سطح نانو میله‌های طلا به کمک PEG، شناسایی و جذب آن‌ها توسط سیستم دفاعی به تأخیر افتاده و مشخصات توزیع بافتی و نحوه زدودگی این نانو ساختارها از جریان خون تغییر می‌کند. نتایج این پژوهش که توسط دکتر سجادی، نجمه اسکندری و همکارانشان انجام شده، در Journal of Labelled Compounds and Radio pharmaceuticals منتشر شده است.

لینک کوتاه: http://iranetavana.ir/?p=693