آخرین دستاوردها
خانه - دستاوردها و اختراعات - افزایش مقاومت و عمر مفید آسفالت با استفاده از نانو ذرات رس

افزایش مقاومت و عمر مفید آسفالت با استفاده از نانو ذرات رس

محققان کشورمان با استفاده‌ی همزمان از نانو ذرات و الیاف موفق به افزایش مقاومت و عمر مفید آسفالت‌ شدند. رامین بیات کارشناس ارشد عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و محقق طرح اظهار کرد: استفاده از روش‌های مختلف در جهت بهبود خواص و عملکرد آسفالت، همواره از دغدغه‌های مهندسان راه بوده است. به کارگیری نانو مواد و الیاف راه حل جدیدی است که در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای را به خود اختصاص داده است. در این پژوهش اثر حضور همزمان نانو ذرات رس و الیاف پلی پروپیلن بر مشخصات فنی لایه‌ی توپکای روسازی آسفالتی (لایه آسفالتی در تماس با چرخ‌های ناوگان عبوری) مورد بررسی قرار گرفته است. وی با بیان این که در این پژوهش استفاده از این ترکیب و تأثیر آن بر مشخصات مکانیکی و فیزیکی آسفالت بررسی و درصد بهینه‌ی آن گزارش شده است، تاکید کرد: نتایج این طرح می‌تواند در راستای افزایش عمر مفید آسفالت و مقاومت آن در برابر خرابی‌ها به کار رفته و نهایتاً هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگهداری را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

به گفته‌ی بیات، در این تحقیق جهت دستیابی به ترکیبی بهینه، عوامل مختلفی همچون تغییرات مقاومتی و روانی و دیگر مؤلفه‌های فنی مورد انتظار بر اثر حضور این مواد ارزیابی شده‌ که نتایج حاکی از افزایش مقاومت و در عین حال کاهش روانی آسفالت بودند. وی در ادامه افزود: در این پژوهش درصد بهینه‌ای از مقادیر نانو ذرات و الیاف موجود در آسفالت معرفی شده که در عین تأمین تمام مشخصات فنی، در حدود مشخصات آیین‌نامه‌ی روسازی آسفالت ایران نیز قرار دارد. با توجه به این نتیجه، استفاده از این درصد بهینه در مسیرهایی با رفت و آمد بالا در جهت افزایش عمر روسازی توصیه می‌شود. محقق طرح تصریح کرد: وجود نانو ذرات رس سبب پر شدن فضای بین دانه‌های درشت قیر شده و در نتیجه افزایش ثبات و قابلیت فشرده سازی و تحمل بار آسفالت را در پی دارد.

از طرفی با وجود الیاف پلی پروپیلن نیز دوام آسفالت افزایش می‌یابد. با این حال افزایش بیش از اندازه‌ی این مواد موجب کاهش شدید روانی آسفالت خواهد شد. لذا برای جلوگیری از این امر باید از ترکیب درصدی بهینه استفاده کرد که موفق به دستیابی به این ترکیب شده‌ایم. نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری دکتر محسن زاهدی عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه و رامین بیات کارشناس ارشد عمران از دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان است، در مجله‌ی بین المللی Academic Research به چاپ رسیده است.

ایسنا

لینک کوتاه: http://iranetavana.ir/?p=3034

نظر خود را بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

معادله امنیتی *