آخرین دستاوردها
خانه - دستاوردها و اختراعات - خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی ساخت ایران رونمایی شد + عکس

خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی ساخت ایران رونمایی شد + عکس

خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی که به همت استادان و دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طراحی و تولید شده است، طی مراسمی رونمایی شد. مراسم رونمایی از خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی روز دوشنبه در محل دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و با حضور رئیس، اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد. رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این مراسم، تحقیقات خودرو را یکی از حوزه‎های پژوهشی عنوان کرد که این دانشگاه به دستاوردهای بزرگ در آن دست یافته است. دکتر علی خاکی صدیق افزود: علاوه بر این خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی، یک خودرو برقی کامل نیز در دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر در دست تولید است و پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته است.

وی تعامل استادان دانشگاه خواجه نصیر با صنایع خودروسازی کشور را مطلوب توصیف کرد و گفت: این همکاری‎ها تا جایی پیش رفته است که یک دفتر مستقل برای استادان ما در ایران خودرو اختصاص یافته است. وی با بیان این که جایگاه دانشگاه خواجه نصیر در میان دانشگاه‎های کشور خوب است، خاطرنشان کرد: از وضعیت علمی خود راضی نیستیم به این معنا که باید برای ارتقای جایگاه مان تلاش بیشتری انجام دهیم. طراحی و تولید خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر از سه سال پیش آغاز شده و اکنون به نتیجه رسیده است. طراحی این خودرو به منظور تامین انرژی محرکه خودرو از منابع سوخت‎های غیر فسیلی و انرژی‎های پاک در دستور کار قرار گرفته است. این خودروی هیبرید شامل بخش‎های مختلفی از جمله واحد پیل سوختی، مبدل DC به DC، باتری، مبدل DC به AC و واحد کنترل دور موتور، موتور الکتریکی و واحد مدیریت انرژی است. از جمله مشخصات فنی دستگاه مدیریت انرژی این خودرو می‎توان به قابلیت ردیابی نقطه توان ماکزیمم پیل سوختی، امکان مطالعه روش‎های مختلف کنترلی، مانیتورینگ پارامترهای مختلف خودرو، انتخاب منبع توان ورودی بر اساس مصرف لحظه ای الکتروموتور و میزان تولید پیل سوختی با استفاده از کلیدهای نیمه هادی اشاره کرد.

خودروی هیبرید برقی- پیل سوختی دانشگاه خواجه نصیر از طریق ترکیب هیدروژن و اکسیژن، انرژی خود را تامین می‌کند که با استفاده از باتری و پیل سوختی با مخزن ۱۰ لیتری هیدروژن قادر است مسیر ۴۰۰ کیلومتری را بپیماید. در این خودرو یک باطری شارژی وجود دارد که این باطری هم از طریق برق و هم از طریق ترکیب هیدروژن و اکسیژن شارژ می‌شود. این خودرو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیون تومان طی سه سال طراحی و تولید شده است. این خودرو که در مرحله آزمایشی قرار دارد قرار است به عرصه تجاری سازی و استفاده در صنعت خودروسازی برسد. این فناوری قرار است با کمک دانشگاه خواجه نصیر بر روی تاکسی‌های شهر تهران طی سال‎های آینده نصب شود. از دیگر مزیت‌های این خودرو، کمک به رفع آلودگی هواست، زیرا از اگزوز این خودرو به جای دود، آب خارج می‌شود.

استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر خاطرنشان کرد: باتری به عنوان منبع مستقیم تامین توان مورد نیاز الکتروموتور در خودرو استفاده می‎شود که ترجیحا از نوع لیتیوم است و این باتری‎ها می‎توانند توسط شبکه سراسری، سیستم پیل سوختی و یا سلول‎های فتوولتائیک شارژ شوند. وی درباره کابرد مبدل DC به AC و واحد کنترل دور موتور در خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی گفت: این مبدل برای تبدیل ولتاژ مستقیم ورودی به ولتاژ متناوب و همچنین کنترل سرعت موتور الکتریکی استفاده می‎شود و در واقع، راه انداز موتور الکتریکی به شمار می‎آید که این مجموعه با در نظر گرفتن فرامین راننده خودرو که با توجه به میزان فشار پدال‎های گاز و ترمز مشخص می‎شود، ولتاژ و فرکانس ورودی موتور الکتریکی را جهت رسیدن به سرعت مناسب و یا ترمز گیری مولدی معین می‎کند.

دکتر سید محمدتقی بطحائی گفت: موتور الکتریکی که عامل حرکت مکانیکی است در سیستم‎های قدیمی از نوع DC انتخاب می‎شد ولی در حال حاضر رشد فناوری و به کارگیری میکروپروسسورهای قوی، ادوات الکترونیک قدرت و راه اندازهای پیشرفته در الکتروموتورهای نوع DC و AC سبب شده است که الکتروموتورهای بدون جاروبک در نوع pmsm به دلیل تغذیه سینوسی و ساده تر بودن سیستم کنترلی و همچنین به خاطر راندمان بالا، چگالی توان بالا، هزینه‎های عملکردی پایین، گشتاور بالا در سرعت‎های پایین، برای کاربردهای خودرویی دارای قابلیت اعتماد بیشتر و مناسب ترین باشند که در این طرح پژوهشی نیز با توجه به شرایط بازار داخلی، از موتورهای جریان متناوب استفاده شده است.

وی یادآور شد: دستگاه مدیریت انرژی که محور اصلی این تلاش پژوهشی بوده است، جهت اتصال باتری و یا پیل سوختی به واحد درایو-اینورتر تصمیم گیری می‎کند و به طور دقیق تر، پس از استارت اتومبیل این واحد فرمان لازم برای روشن کردن تمام زیر مجموعه‎های سیستم از جمله پیل سوختی ارسال می‎کند. به گفته مجری طرح، نمونه اولیه خودرو هیبرید برقی – پیل سوختی با یک پنجم نمونه واقعی کار می‎کند به طوری که قدرت موتور آن ۵ کیلووات است که در نمونه اصلی به ۵۰ کیلووات خواهد رسید. تامین انرژی محرکه خودرو از منابع سوخت‎های غیر فسیلی و انرژی‎های پاک به منظور کاهش آلودگی محیط زیست مهم ترین هدف طراحی و تولید این خودروی هیبرید است.

خودروی هیبرید برقی - پیل سوختی ساخت ایران رونمایی شد + عکس

خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی ساخت ایران رونمایی شد + عکس

خودروی هیبرید برقی - پیل سوختی ساخت ایران رونمایی شد + عکس

خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی ساخت ایران رونمایی شد + عکس

خودروی هیبرید برقی - پیل سوختی ساخت ایران رونمایی شد + عکس

خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی ساخت ایران رونمایی شد + عکس

خودروی هیبرید برقی - پیل سوختی ساخت ایران رونمایی شد + عکس

خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی ساخت ایران رونمایی شد + عکس

مهر – ایرنا

لینک کوتاه: http://iranetavana.ir/?p=7644

یک نظر

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت مهندسین عزیز
    میشه یه چندتا مقاله یا pdf در مورد مبدل خودروهای برقی واسه من ارسال کنید خیلی ممنون میشم از لطفتون
    folad.zamani@yahoo.com

نظر خود را بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

معادله امنیتی *