فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: به کارگیری پرندههای دو زیست با قابلیتهای اطلاعاتی، امدادی و عملیاتی از جمله ظرفیتهایی است که امروز از مرحله مختلف گذشته و با بومی سازی این تکنولوژی به تولید انبوه خواهد رسید. سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در مراسم رونمایی از نخستین هواپیمای دو زیست ندسا گفت: ما در سازمان رزم نیروی دریایی سپاه متناسب با نیازمندی های اطلاعاتی، دفاعی و عملیاتی در جغرافیای خلیج فارس و تنگه هرمز ظرفیتها و قابلیتهای گوناگونی را در اختیار گرفتهایم. وی افزود: به کارگیری پرندههای دوزیست با قابلیتهای اطلاعاتی، امدادی و عملیاتی از جمله ظرفیتهایی است که امروز از مرحله مختلف گذشته و با بومی سازی این تکنولوژی به تولید انبوه خواهد رسید. فدوی خاطرنشان کرد: مدتهاست که جمهوری اسلامی ایران با ساخت این پرنده دریایی، پس از آمریکا، روسیه، آلمان و محصولات مشابه تولیدی در کشورهای دیگری مانند چین، به فناوری طراحی و ساخت این پرندههای دریایی دست یافته است.
وی افزود: با ساخته شدن پرنده دریایی شش نفره دو زیست بومی، ایران به جمع کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و آلمان که دارای فناوری ساخت هواپیماهایی در این رده هستند، پیوست. فدوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قدرتی که مبتنی بر اشراف اطلاعاتی و پیش بینی تهدیدات در حوزه دریایی و دفاع از جغرافیای خلیج فارس و تنگه هرمز شکل گرفته است، گفت: اگر امروز کشوری به فکر مقابله نظامی با جمهوری اسلامی ایران باشد یا دنبال راهی برای خودکشی و نابودی میگردد و یا دچار جنون، مستی و یا زوال عقل شده است. وی افزود: برخی از کشورهای وابسته منطقه به خود بیایند و دیکته دشمنان اسلام را انشا نکنند چرا که دشمنان قسم خورده جهان اسلام، به چیزی غیر از نابودی سرمایهها و زیرساختهای ملتهای اسلامی نمیاندیشند.
طرح کلان ملی فناوری پرنده دریایی شش نفره دو زیست با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد. معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری درباره این هواپیمای دو زیست گفت: با ساخته شدن این پرنده دریایی، جمهوری اسلامی ایران پس از آمریکا، روسیه، آلمان و محصولات مشابه تولیدی در کشورهای دیگری مانند چین، به فناوری طراحی و ساخت این پرندههای دریایی دست یافت.
چرا پرنده دوزیست؟
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید به ضرورت داشتن پرنده دو زیست در ایران گفت: همین بس که ایران اسلامی کشوری است با ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی در جنوب، ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی در جزایر جنوبی و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در شمال کشور و دریای مازندران که چنین جغرافیایی برای انجام عملیات مختلف مانند مرزبانی، گشت دریایی، تصویربرداری از مرزها و … نیازمند محصولاتی مختلف است که یکی از آنها پرندهای دارای قابلیت نشست و برخواست از سطح آب است. وی اظهار داشت: ایده استفاده از چنین محصولی در تمام دنیا مسبوق به سابقه است و دهها سال است که پرندههای این چنینی در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار میگیرند. رییس هیأت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: اگر چه فناوری طراحی، تولید و ساخت این محصولات در اختیار کشورهای محدودی است اما، در سالهای اخیر تجربه موفق استفاده از هواپیماهای خشکی نشین در اطراف مرزهای آبی کشور و روند رو به رشد هوانوردی عمومی در کشور، این ایده را به ذهن سازندگان متبادر کرد که ایجاد چنین محصولی برای اولین بار در کشور میتواند بسیاری از نیازهای موجود را پاسخ دهد.
پرنده دوزیست چه میکند؟
با توجه به همین ضرورت و موقعیت استراتژیک کشور، سازمانها و نهادهای گوناگونی ایده اولیه طرح ساخت این هواپیما را از سال ۸۶ و به انحای مختلف مطرح کردند اما در نهایت اولین بودجهها در سال ۸۹ به این پروژه تخصیص داده شد که با اختصاص منابع مالی برای اجرای آن، مراحل طراحی مقدماتی محصول آغاز شد و در سال ۹۱، پس از وقفهای که ناشی از اعمال تحریمها و نیز بروز مشکلات مالی برای استمرار فعالیت پروژه به وجود آمد، ساخت نمونه پروازی از مهرماه ۹۲ با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و در نیمه اول سال جاری تست پروازی موفق هواپیما به انجام رسید و پرنده دریایی شش نفره دو زیست با اعتماد به توان داخلی طراحی و تولید شد. اما در این میان این پرسش مطرح میشود که اصولا کاربرد این پرنده دو زیست چیست و در چه صنایعی به کار میآید که در پاسخ به این سوال میتوانیم کابرد آن در حمل ادوات و تجهیزات مورد نیاز برای ماموریتهایی مانند شناسایی، عکسبرداری و غیره در محیطهای آبی و خاکی، گشتهای دریایی برای مبارزه با قاچاق کالا و توقیف شناورهای متخلف، نظارت، بازرسی و دسترسی به سکوها و خطوط لولههای نفت در دریاها و دریاچهها و نیز جا به جایی غواصان به محلهای ماموریت آنان، عملیاتهای امداد و نجات در محیطهای آبی و خاکی و انجام تحقیقات زیست محیطی برای نمونهبرداری از آبها، کنترل حرکت جانداران، حمل بار، اطفا حریق و استفادههای شخصی و تفریحی و نیز تاکسی هوایی اشاره کرد که همه این موارد خود گویای اهمیت زیاد تولید این پرنده دو زیست در کشور است. در واقع این طرح با هدف پاسخگویی به نیازهای عملیاتی کاربران ساخته شده است که در کنار آن، فناوری طراحی، ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری و حتی عملیات پرندههای دو زیست در کشور به صورت کامل بومی سازی شده است که این موضوع را میتوان برگ ارزندهای در موفقیت محققان و متخصصان کشورمان در این حوزه دانست.
ساخت پرنده دو زیست از ابتدا با حمایت و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با سرمایه گذاری کامل توسط این معاونت به انجام رسیده است که علاوه بر آن، حمایتهای معنوی ویژه نیز از سوی مرکز طرحهای کلان ملی فناوری به انجام رسیده است که بدون شک وجود این حمایتها در اتمام این پروژه نقش اساسی داشته است. گفتنی است؛ این هواپیما در حضور جمعی از مسئولان شرکت کننده در مراسم رونمایی عملیات نشست و برخاست بر آب و خشکی را با موفقیت انجام داد. در این مراسم دکتر سورنا ستاری، معاون علمی وفناوری رئیس جهوری، سردار دریادار پاسدار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، دکتر منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و دکتر پیمان صالحی رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و جمعی از مسئولان محلی حضور داشتند.
مشاهده فیلم رونماییفارس – روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
لینک کوتاه: http://iranetavana.ir/?p=8224